A password will be e-mailed to you.

Kurucu editörümüz Ayşegül Sönmez, geçtiğimiz hafta Milliyet’ten Gencay Altay’ın sorularını cevapladı. Sanatatak’ın gelecek projelerine dair de ipuçları verdi…

Sanatın ‘dobra’ kalemi Ayşegül Sönmez, geleneksel yayıncılığın kalıplarına sığamamış bir isim. sanatatak.com’u kurmak istemesindeki en büyük motivasyonu da bu. Sönmez’den sanatatak.com’u dinledik.

 

Altı yıl önce bir online haber-yorum sitesi kurmaya nasıl karar verdiniz?

Sanat üzerine yazı yazmak isteyen ve uygun platformu bulamayanlara alan açmak istedim. Gazetelerde sanat sayfaları azalıyordu. Bize yer lazımdı, sanatatak.com’u böylelikle kurdum.

 

sanatatak.com bir dönem kendine ana-akım mecralarda yer bulamayan birçok genç yazara alan sağlayarak, kendi seslerini bulmalarına aracı oldu denilebilir mi?

Evet, epey yazar yetişti. Bu da çok hoş bir şey. Eleştiri ve hazzı yan yana getirme meselesi önemli bir şey. Ben haz almadığım hiçbir iş yapmadım bugüne dek. Çünkü haz duyduğunuz bir eylemi gerçekleştirirken iş yapıyor gibi hissetmezsiniz kendinizi. Zamanın nasıl aktığı anlaşılmaz. Sanatatak’ı ilk kurduğumda yalnızca ben yazıyordum, sonra yavaş yavaş bir yapı ortaya çıktı. Ama bu sabit bir yapı değil. Her an yıkılabilir, dönüşebilir bir yapı. Bir çeşit “anti-anıt”, “anti-sabit” bir oluşum.

sanatatak.com, dijital kültür-sanat haberciliğinde kendini nasıl konumlandırıyor?

Ben her zaman yeni bir pozisyon almak, yeni ufuklar açmak istedim. Ayrıca hiçbir zaman çağdaş sanatın memuru olmak istemedim. Yeni pozisyonları yeni alanlarda aramak daha önemliydi benim için. Eğer sanat ve hayat birbiri içine geçecekse sanatın her alanına nüfuz etmek gerekliydi. O yüzden biz sanatatak.com olarak konser yapmaya başladık. Geçen yıl “Neşet Edenler Konseri” düzenledik. O konserde dinlediğimiz ‘Yolcu’ parçasından ilhamla da 16. İstanbul Bienali’ne paralel etkinlik düzenleyeceğiz. Bienalden ilhamla kurguladığımız etkinlikte hem bir caz bestecisi ve icracısı olan sanatçımız hem de bir sörf rock grubu sahne alacak. Ayrıca Ukraynalı şaman sanatçı Uutai Olena da bu kapsamda izlenebilecek. Yanı sıra bir sergi de açacağız. Bunu da bana dijital çağ öğretti sanıyorum. Konseri tasarlarken bir sergiyi düşlemek. Sergiyi düşlerken konserin ortaya çıkması gibi… Hiperlink tarzı kurgular yaratmayı dijital yayıncılıkla öğrendim aslında. Ana-akım yayıncılıkta bunlar ayıp şeylerdi. “Sıçraya sıçraya konuşma”, “Giriş-gelişme-sonuç” olsun… Bunların hepsi 21’inci yüzyılda yıkılan eski düşünceler. Biz de sanatatak.com’da bunları kırmaya, bükmeye çabalıyoruz.

 

“Yazarın/eleştirmenin derdi şu olmalı; bir çevirmen olmak”

Sitede yayımlanacak metinlerde nelere dikkat ediyorsunuz? Bir sanat eleştirisi nasıl kaleme alınmalı?

Ekipte uzun süredir birlikte çalıştığım editör Ali Murat Ergül var. Yazarın/eleştirmenin derdi şu olmalı; bir çevirmen olmak. Müzikten çağdaş sanata herkesin anlayabileceği bir ifadeyle çeviri yapmak. “Ben çağdaş sanatı anlamıyorum” diye bir şey yok. Herkes çağdaş sanatı anlar. Çağdaş sanata, anlamak-anlamamak üzerinden yaklaşmayı bırakalım. Sanat eseri, yalnızca kendisi için, izleyicisiz bir hâlde var olamaz zaten. Eserin benimle yani izleyiciyle var olduğunu düşündüğüm zaman, yapıtla ilişkimi kurmuş oluyorum. Aynı zamanda bir eseri anlayabilmek ve okura aktarabilmek de iyi bir çevirmen olmayı beraberinde getiriyor. İyi bir çevirmen olmak içinse hayatın sunduğu tüm verilere açık olmak gerekli.

 

sanatatak.com yeni sezona nasıl hazırlandı?

Kurumlara özel gerçekleştirdiğimiz sekiz saatlik eğitimlerimize devam etmek istiyoruz. Yayınevimiz, mevcut ekonomik koşullar nedeniyle kitap basmaya ara verdi. Ama sermaye sahipleriyle kurduğumuz iş birlikleri çoğalırsa hem YouTube kanalımızdaki çalışmalarımıza hem de kitap basmaya devam edebiliriz.

 

Kaynak: Gencay Altay / Milliyet

İLGİLİ HABERLER

İnsan gezegeni ve sanatı şekillendirdi

Olaylı serginin sanatçısına Ayşegül Sönmez’li jüriden ödül

Daha fazla yazı yok
2024-04-27 13:29:27