A password will be e-mailed to you.

Araştırmalar uzun zamandır Lorenzo di Credi’ye ait olduğu düşünülen ve Worcester Art Museum’da bulunan küçük bir panelin İtalyan rönesansının büyük ustasına ait olduğuna işaret ediyor.

Onlarca yıldır Floransalı ressam Lorenzo di Credi’ye ait olduğu düşünülen “A Miracle of Saint Donatus of Arezzo” (Arezzo’lu Aziz Donatus’un Bir Mucizesi) 20 yıl süren çalışmanın ardından kamuoyuyla buluştu, ancak bu sefer yeni bir imzayla… Tablodaki imza Credi’ye ait olsa da araştırmacılar resmi yapanın o yıllarda 23 yaşında genç bir öğrenci olan da Vinci olduğunu söylüyor. Teoriye göre, o zamanlar di Credi ve da Vinci, Andrea del Verocchio’nun atölyesinde öğrenciydi ve resmin yaratım sürecinde bir şekilde da Vinci aktif olarak yer aldı.

Piskopos Aziz Donato’nun bir vergi tahsildarına parasın bulması için yardım etmesini betimleyen çalışma, aslında Duomo di Pistoia katedralinin altar panosunu süslüyordu. Sayısız İtalyan Rönesansı boyalı panelleri gibi tahta yüzeyi oyulup çıkarılarak Napolyon döneminde satıldı. Üç parçadan oluşan panelin biri kayboldu, diğeri ise 1863’ten beri Louvre’daydı. Yeni serginin şerifine geçici olarak Louvre’dan ödünç alınan parça ile birlikte yüzyıllar sonra ilk kez iki parça yan yana geldi.

Resmin 1475’te Verocchio’nun stüdyosuna sipariş edildiği kesin olarak bilinse de kim ve kimler tarafından yapıldığı uzun zamandır tartışma konusuydu. Hatta 1933’te Şikago Dünya Fuarı’nda “Leonardo da Vinci” imzasıyla sunulduğunda sanat tarihçilerinin çoğu eserin gerçekten ressama ait olup olmadığına dair şüphelerini ortaya koydu ve büyük tartışmalar yaşandı. Lorenzo’ya ait olduğuna karar verilmesi ise 1970’leri buldu.

Cübbe’deki da Vinci izi

1995’te eseri ziyaret eden Yale University Art Gallery şef küratörü Laurence Kanter (daha sonra Metropolitan küratörü oldu) Donatus’un mavi cübbesindeki sıradışı detaylara dikkat çekerek tekrar eserin imzasına dair tartışma başlattı. O tartışmanın ardından da 20 yıllık araştırma süreci başladı ve röntgen, kızılötesi refleksograf ve x-ışınları flüoresans analizi ile yakından incelendi. Louvre’da bulunan ve kesin olarak da Vinci’ye maledilen ama Lorenzo’nun da elinin değimiş olduğu düşünülen parçadan alınan veriyle birlikte değerlendirildi. Sonuçlar manzaraların neredeyse aynı olduğunu ortaya çıkardı. İleri teknoloji sayesinde resmin taslaklarında da Vinci detaycılığı net bir şekilde tespit edildi.

Worcester Art Museum’un (WAM) sahibi olduğu eserin odağında olduğu “The Mystery of Worcester’s Leonardo” sergisi 10 Mart’tan beri açık ve 3 Haziran’a dek aynı müzede sürecek.

 

İLGİLİ HABERLER

Da VINCI’nin gizledikleri

Leonardo da Vinci’nin defterinden silinmiş gizemli “çıplak”

CaravaggIo’nun Leonardo da VIncI portresi?

Daha fazla yazı yok
2024-04-26 13:54:04