A password will be e-mailed to you.

Tartışmasız Raphael gelmiş geçmiş en büyük sanatçılardan biri ancak tabloları zaman zaman yaratıcı olmayan, sıkıcı ve katı diyerek eleştirilmiş. Buna karşın çizimlerinin onun gerçek üstün yeteneğini ortaya çıkardığı düşünülüp, oldukça etkileyici ve anlamlı bulunmuş.

Ashmolean Müzesi’nden Dr. Catherine Whistler, ‘’Raphael’i oldukça idealleştirici, zarif, muhtemelen biraz kibar olarak düşünürüz, ancak daha derin bakarsak, çizimlerinin hiç öyle olmadığını, asıl Raphael’in o çizimlerde ortaya çıktığını anlayacaksınız’’ diyor.

Raphael, The Three Graces (ca. 1517-18), Ashmolean Müzesi, Oxford Üniversitesi

Oxford Üniversitesindeki Ashmolean Müzesi, bu tür çizim çalışmalarının yer aldığı en kapsamlı sergiyi düzenliyor. Sergi için hayatınızda bir defa bu şansı yakalayabilirsiniz şeklinde bahsediliyor, sebebiyse bu 500 yıllık çizimlerin hassaslıkları ve ışığa duyarlılıkları ve neredeyse hiç sergilenmemiş olması.

Raphael’in hızla gelen başarısı

Çıraklığa sekiz yaşında, sanatçı olan babasının yanında başlayan Raphael’in dehası, daha küçükken ortaya çıkmış, burada temel becerileri edinmişti. Eğitimini daha genç yaşlarda hızla tamamlayıp, babasının başarı ve itibarını aşmıştı.

Raphael, ”A Man Carrying an Older Man on his Back” (ca. 1513-14) Ashmolean Müzesi, Oxford Üniversitesi

Raphael artık zamanının yükselen yıldızları Michalangelo ve Leonardo ile yarışıyordu. O zamanlar Michalangelo’dan daha çok yönlü,  yaşlanan Leonardo’dansa daha üretken olduğu düşünülüyordu.

1508 tarihinde, daha 26 yaşında olan Raphael, Papa Julius II tarafından, Vatikan Sarayı’ndaki özel kütüphanesine bir fresk tamamlamak üzere çağırıldı. Genç olması bir yana, her sanatçı için olağanüstü bir onurdu bu. Fresk işini alana kadar aralarında Michalangelo’nun da bulunduğu birçok başarılı sanatçı ile rekabet etti…

Raphael, ”Sheet With Inventive Ideas and Studies of a Seated Male Nude (ca. 1511-14). Ashmolean Müzesi, Oxford Üniversitesi

Raphael’in bu hızlı yükselişinin bir bedeli vardı. Roma’da geçen başarılı yıllardan kısa bir süre sonra, genç sanatçı, yaklaşık 50 asistanının bulunduğu büyük bir atölye açtı, çıraklarına zamanla daha fazla iş yüklemeye başladı bunun sonucunda tabloların kalitesi kademeli olarak azaldı ve detaylar zayıf kaldı. Raphael’in gerçek yetenek ve ifade gücünü ortaya çıkaran asıl araç çizim ve çalışmalarını tamamen kendi eliyle yapmasıydı.

Dr. Whistler ve Ben Thomas çizimleri şöyle anlatıyor, ”Raphael’in düşünme sürecini ortaya koyuyorlar, doğaçlamaya, gözlemlemeye, çağrışıma ve hızlı ancak düşünülmüş hareketler kullanarak yapılmışlar, tüm bunlarsa sanatsal bir zekanın somutlaşmış halini ortaya çıkarıyor.” Çizimlerin dokunaklılığı ve hareketliliği, etkileyicilikleri bugün izleyicilerine büyüleyici bir şekilde kendini anlatmalarını sağlıyor.

Kaynak: news.artnet.com

Daha fazla yazı yok
2024-04-26 11:05:58