A password will be e-mailed to you.

Yücel Dönmez’in izinsiz kullanılan fotoğrafları tartışma yarattı

Yücel Dönmez, 1970’li yılların başında askerlerin ve genç insanların sevgili ilişkilerini anlatan çekimler yaptı. Amacı silah ile anılan askerin aslında duygusal, sevgi, ilişki, aşk, aile özlemi içinde olduğunu ve toplumda sevgi, aşk hasretini en yoğun yaşayan kesimde bulunduğu göstermekti. O çekimler, aradan geçen onyıllar sonra Nur Koçak ve Vahap Avşar tarafından izinsiz bir şekilde SALT ve Arter gibi galerilerdeki sergilerde kullanılmaya başladı. Hatta fotoğraflardan biri 32 bin 900 liraya koleksiyonerlere satışa çıkarıldı. Dönmez şimdi hakkını arıyor ve şu soruyu soruyor: Bir sanatçı her istediği görseli izin almadan kullanabilir mi?

Sanatatak’ın ulaştığı Yücel Dönmez, fotoğraf çekimlerinin (üstteki galeride örnekleri yer alıyor) o yıllarda sahibiyle arkadaş olduğu And Kartpostal tarafından da kullanıldığını ancak çekimin telif haklarını vermediğini belirtiyor. Önce aşk, sevgi ve ilişki üzerine çiftli kompozisyonlarının 1,5 metreye büyütülerek Kolekta sitesinde “Vahap Avşar” imzası altında 32 bin 900 TL’ye satışa çıktığını öğrenmiş. Ardından yaptığı araştırmayla 16. İstanbul Bienali’ndeki Nur Koçak sergisinde ve 2011 yılında Vahap Avşar tarafından New York’taki Charles Bank Gallery‘de açılan sergide kullanıldığını fark etmiş. Aynı fotoğraflar yine 2011’de Avşar’ın ARTER‘de açtığı “İkinci Sergi“de de yer almış.

Nur Koçak, “Mutluluk Resimlerimiz, SALT Beyoğlu

Nur Koçak‘ın SALT‘taki “Mutluluk Resimlerimiz” sergisinde kullandığı fotoğraflarda sadece sevgililerin kalp içine alınması dışında bir müdahale görülmüyor. Vahap Avşar‘ın sergisindeki çalışmalar da fotoğrafların sadece çerçeveye alınmasından ibaret…

Vahap Avşar, “NONEISAFE”, Judith Charles Gallery

Neredeyse 50 yıllık projeye ait bir başka ilgi çekici detaysa fotoğraflardan birinin Artam dergisinde “sanatçının izniyle” ibaresiyle birlikte yer alması. Sanatçıdan izin alınmamasına rağmen fotoğraf bu şekilde kullanılmış.

Fotoğraftakiler de şaşkın

Konunun sosyal medyada “emek hırsızlığı” diye nitelenmesine karşın Dönmez yaşananları “Emeğe saygısızlık” ve “sanatta intihal” sözleriyle tarif ediyor ve ekliyor: “Sonuçta o projeyi yaparken, elbiselere, mankenlere paralar harcayıp bir sürü zaman verdim. Fotoğraftaki kişilerin birisi Alkan Yıldırım, bugün doğum mütehassısı. Diğeri Bahit Tunca, Tatbiki’den mezun devre arkadaşım, foto modelimdi o zamanlar… Kızlardan birisi Senar Seven. Bir diğeri de Bursalı bir kızdı adını hatırlamıyorum. Fotoğraflardaki kişiler de olaya çok şaşırdılar ve benden haber bekliyorlar ne yapmak gerektiği konusunda.”

 

İLGİLİ HABERLER

Feminist Politikaya “Mutluluk Resimlerimiz”den Bakmak

Türkiye, açık şehir!

Daha fazla yazı yok
2024-04-29 00:27:05