A password will be e-mailed to you.

Bu Cuma günü, Londra’daki White Cube galeride bugüne kadar İngiltere’de açtığı en büyük solo sergisine katılmaya hazırlanan Anselm Kiefer ağır konuştu: "Sanat almak sanattan anlamak anlamına gelmez."

Cuma günü büyük sanatçı Kiefer, sanat tarihinde bir ilke imza atacak. Mülheim-Kärlich reaktörünü satın alacak; Almanya, Koblenz’deki artık kullanılmayan nükleer istasyonundan. Aynı gün Almanya’nın yaşayan en büyük ‘savaş sonrası’ sanatçısı, İngiltere’de bugüne kadar düzenlenmiş en büyük solo sergisine katılacak, Güney Londra’daki White Cube Galeri’de. 

11 bin metrekareye yayılan son sergisinde, sanatçı Fulcanelli’nin 1926 tarihli kitabından esinlenmiş. Ezoterik bir sembolizm ve politik işaretlerle yüklü metnin yazarı Fulcanelli, simyaya düşkünlüğüyle biliniyor.

"Sanat zordur," diyor 66 yaşındaki sanatçı son derece ciddi…

"Bir eğlence değildir. Çok az insan vardır sanat hakkında bir şeyler söyleyebilecek. Ki bu bile sınırlıdır. Yeni bir sanatçı gördüğümde eserlerinin sanat olup olmadığına karar vermek için çok büyük vakit harcarım, üzerine düşünürüm. Sanat eseri almanız sanattan anladığınız anlamına gelmez."

66 yaşındaki sanatçı, 70 ve 80’li yıllarda çalıştığı koleksiyoner Donald Fisher’i (GAP mağazalarının kurucusu) özlüyor. Fisher’in bir sanat eseri almak için bir yıl düşündüğünü hatırlatıyor. Kiefer, eserlerinin müzayede satışına izin vermiyor. Galericisinin onunla piyasa konuşmasına da…

Simon Schama gibi eleştirmenler tarafından "önemsiz şöyler üretmekten aciz"* olarak nitelendirilse de Kiefer, bugün 1953’te George Braque’dan sonra Louvre Müzesi kalıcı koleksiyonuna girmeyi başarmış tek sanatçı. Kendini, anti-sanat yaptığını söylediği Damien Hirst’e kıyasla, underground buluyor. Ama şunun da hakkını veriyor ki anti-sanat da sanatın bir parçası:

"Sanat kendi hücresini yok eden bir şey. Damien Hirst büyük bir anti- sanatçı. Sothebys’ e giderek resmini orada sattı. Bu sanatı yok etmekti. Ama bunu böyle yaparak bunun sanat olmasını sağladı. Bu eylemi sevdim, Sothebys satışını, iki önce olanlar daha da anlam kattı çünkü…"

(93 milyon sterlinlik Hirst satışı Lehman Brothers’ın iflas ettiği günlere denk gelmişti.)

Black Forest doğumlu ama 1991’den beri Fransa’da yaşayan sanatçı, Charles Saatchi’nin sanat dünyası için sarf ettiği sözlere -eurotrashy, banal ve mastürbatör- kahkahalarla gülüyor.

"Kendisini tarif etmemiş mi? Bugünlerde sanat moda oldu, ekonomik spekülasyon oldu ve bunu Saatchi başlattı".

*Sanat tarihçi Simon Schama, Kiefer’i hep yüce, büyük, içerik ve form açısından daima mitolojik, politik işler yapmakla eleştirmiş onu ‘önemsiz, küçük şeyler üretmekten aciz’ olarak değerlendirmiş ve büyük tartışmalara yol açmıştı sanatçıyla ilgili.

(Bu yazı The Guardian gazetesinde Anselm Kiefer’in Il Mistero delle Cattedrali başlıklı White Cube galerideki sergisiyle ilgili çıkmış yazıdan özetlenmiştir.)

Yazının orjinali için: http://www.theguardian.com/artanddesign/2011/dec/08/anselm-kiefer-art-white-cube

Sergi Şubat ayının sonuna kadar devam edecek.

Daha fazla yazı yok
2024-04-28 14:56:11