A password will be e-mailed to you.

Saraybosna asıllı İngiliz sanatçı Ana Čvorović’in Londra’daki ilk solo sergisi Borders Unfold, 26 Ekim’e kadar Pi Artworks Londra’da.

Borders Unfold, sanatçı Ana Čvorović’in göç ve sürgün temalarındaki güncel çalışmalarını bir araya getiriyor. Arts Council England desteğiyle gerçekleştirilen ve aynı isimdeki projenin bir parçası olan Borders Unfold sergisi; 90’lı yıllarda iç savaş nedeniyle göç etmeye zorlanmış eski Yugoslavya halkının yaşantısından yola çıkıyor ve Ana Čvorović’in sürgünün yol açtığı derin ve karmaşık psikolojik etkileri üzerine bir sene boyunca gerçekleştirdiği araştırmalarını içeriyor.

2018 yazında, Čvorović kendi göç deneyimi ve diğerlerininki arasında bağ kurmak amacıyla, ABD’de en fazla mülteci oranına sahip olan New York’un Utica bölgesinde bir araştırma rezidansı programına katılmış bulunuyor. Bu süreçte Utica’da yerel topluluklarla gerçekleştirdiği görüşmeleri, atölyeleri, ses kayıtları ve araştırmaları; heykel ve yerleştirmelere dönüş yaptığı güncel sergide kendi yorumuyla dile getiriyor. Heykel, mekana özgü yerleştirme ve çevresel ses düzenlemeleri içeren Borders Unfold, izleyiciyi çepeçevre kuşatan bir sergi deneyimi sunuyor.

Cvorovic, Hot Mellow Marsh, 2019

Ana Čvorović bu sergisinde; heykele yönelttiği özgün bakış açısının yanı sıra, psikocoğrafya kavramına ve göçmen kimliğine getirdiği hem kişisel hem de kolektif güncel perspektifler ile öne çıkıyor. Bu bağlamda, söz konusu sunumun öncelikli hedeflerinden biri de izleyiciyi alışılmışın dışında eleştirel, duyumsal ve biçimsel yollar kullanarak mevzubahis zamana taşımak olarak konumlanıyor.

Čvorović, “Yerleştirmelerim özellikle savaş, göç, sosyo-ekonomik fakirleşme ve küreselleşmenin neden olduğu problemlere odaklanarak yer kavramının psikodinamiklerini inceliyor. Sürgün halindeyken ortaya çıkan psikolojik ve fiziksel değişimler; ait olma, bünye, kimlik ve özgürlük gibi kavramları değerlendirmeye almayı sağlıyor. Çalışmalarım, Yugoslavya’daki iç savaş sonucu yapılanmış kişisel deneyimimden ve son dönemde gündeme gelen küresel diaspora oluşumu arasındaki ilişki ve etkileşimleri içeriyor. Sürgün, dışsal ve içsel gerçeklik hislerinin birbirinden kopuşu, çoğu zaman parçalanmış hatıralar ve kimlik bunalımıyla sonuçlanıyor. Benim çalışmalarım tam da bu eşikte olma hissini canlandırmayı amaçlıyor – seyirciyi çekim ve tehlike, konfor ve hapsedilme, hareket ve hareketsizlik gibi birbirinden zıt alanlara taşıyor. Hem kişisel hem de tarihsel noktalardan yola çıkarak, çocukluk, hafıza ve bilinçaltı sanılarıyla harmanlanmış gündelik nesneleri farklı bir bakış açısıyla yeniden keşfetmeyi sağlıyor. İnce resimsel detaylardan sürükleyici mekânsal müdahalelere uzanan çalışmalarımın başlıca amacı insanlık halinin çelişkili yapısını ve hassasiyetini göz önüne sermektir” diyor.

Travmayı galeriye taşıyor

Čvorović, Discharged (2014)’deki metal çerçeveli çocuk yataklarından sonra, Borders Unfold’da karşımıza rengârenk çocuk mayoları, balık tutma aletleri ve suya ilişkin referanslarla çıkıyor. Bu yaklaşımı suyun farklı ruh hallerine ev sahipliği etme gücüyle ilişkilendiriyor. Sergi yaşanılan travmanın hissedilebileceği bir ortam sunuyor; izleyicileri yarıda kalmış bir zamana geri dönme isteğini anımsatan, birbirleriyle çatışmadaki akış ve durgunluk, hareket ve hareketsizlik hisleri bekliyor.

Cvorovic, Hot Mellow Marsh, 2019

2016’da Koppel Project’te gerçekleştirdiği Closeness isimli mekana özgü çalışmadan sonra, Čvorović ikinci kez heykel ve ses arasındaki kesişim noktalarının keşfine çıkıyor ve Utica’da geçirdiği süre boyunca derlemiş olduğu ses kayıtlarını Pi Artworks Londra galerisine taşıyor; çok katmanlı müdahalesi parçalanmış hatıra ve geçmişten kalan manzaralarla yıkanıyor.

 

İLGİLİ HABERLER

Hong Kong Basel’de neler oluyor

Özel koleksiyondan kamusal mekâna dönüş: Aslına Sadık Kalınmıştır

Daha fazla yazı yok
2024-05-09 09:26:52